Nie jesteśmy jeszcze w połowie 2020 roku, a Sony ujawniło już kilka szczegółów dotyczących PS5, konsoli nowej generacji. Dowiedzieliśmy się o specyfikacjach technicznych konsoli, a także o jej nowym kontrolerze DualSense i niektórych grach, a oficjalna strona jest już dostępna. Widzieliśmy nawet rozgrywkę Unreal Engine 5 uruchomioną w systemie i chociaż nie była to pełna gra, specyfikacje techniczne systemu oznaczają, że zbliżamy się do fotorealizmu. Słyszeliśmy również o tym, co może być tegoroczną grą Call of Duty, która prawie na pewno zostanie wydana na PS5. Jest to jedna z najbardziej ekscytujących premier konsol, jakie widzieliśmy od lat, mimo że Sony nawet nie pokazało fizycznego wyglądu konsoli.
Planowane jest nadejście tego sezonu wakacyjnego i chociaż Sony nie ujawniło ostatecznej daty ani ceny, podobno nadal nadejdzie w 2020 r., A trwająca pandemia nie ma wpływu na ten harmonogram. Jednak raport Bloomberga wskazuje, że być może będziemy musieli przygotować się na niższe niż oczekiwano dostawy w chwili premiery, a także być może zmniejszoną lub zmienioną promocję w porównaniu z typowymi wydaniami produktów Sony.
Po pierwsze, wiemy, jaka będzie oficjalna nazwa konsoli: Nic dziwnego, że konsola naprawdę nazywa się PlayStation 5, tak jak można się było spodziewać. Ponadto dowiedzieliśmy się, jak wygląda logo i jest to równie zaskakujące. Klasyczny symbol PlayStation pojawi się również na kontrolerze, zwany DualSense. Nazwa kontrolera odzwierciedla jego rozszerzone możliwości, w tym bardziej dotykowe sprzężenie zwrotne w porównaniu do DualShock 4 i zmienną rezystancję w wyzwalaczach. Kontroler ma również nowy wygląd z dwukolorowym czarno-białym designem. W 2019 r. Ujawniono, że PS5 będzie również miało kompatybilność wsteczną PS4 i pamięć SSD oraz będzie obsługiwać PSVR. Firma nakreśliła także kilka zielonych, energooszczędnych inicjatyw, które planuje na następne pokolenie.
Jeśli Sony podąży za schematem prawidłowego zaprezentowania PS4, możemy spodziewać się, że odbędzie się specjalne wydarzenie PlayStation Meeting. Pojawiły się spekulacje, że takie wydarzenie może mieć miejsce w lutym, ale tak się nie stało. Jeśli lub kiedy takie wydarzenie się odbędzie, może to być czas, gdy dowiadujemy się o takich rzeczach, jak cena i uruchamiamy ofertę gier. Jednak gdy Sony zamierza wprowadzić nowe informacje, nie będzie w miejscu, którego można się spodziewać. Podobnie jak w ubiegłym roku E3, Sony planowało pominąć E3 2020, zanim zostanie anulowane, i tak samo w przypadku GDC 2020 z powodu obaw związanych z koronawirusem.
Poniżej znajdziesz wszystkie szczegóły dotyczące nadchodzącej konsoli Sony. Prawdopodobnie usłyszymy więcej szczegółów – dużych lub małych – w nadchodzących miesiącach, więc pamiętaj, aby dodać tę stronę do zakładek i sprawdzać często, gdy więcej zostanie potwierdzonych.
Data wydania PS5
To z pewnością pytanie wszystkich ust: kiedy pojawi się PS5? Sony, jak można się spodziewać, jest szczery w tej kwestii, ale potwierdził okno wypuszczenia „świątecznych 2020” na PlayStation 5. Firma nie była bardziej szczegółowa – Microsoft przedstawił to samo niejasne okno – ale historycznie w przeszłości listopad był częstym miesiącem wydawnictw konsolowych. Jest mało prawdopodobne, aby zamówienia w przedsprzedaży były realizowane aż do daty premiery i ujawnienia informacji o cenach, ale możesz teraz zapisać się na powiadomienia w przedsprzedaży od kilku głównych sprzedawców detalicznych.
Cena PS5
Ponownie, Sony nie podało, ile będzie kosztować jego nowa konsola, ale powiedział, że cena PS5 będzie atrakcyjna dla graczy. „Wierzę, że będziemy mogli wydać go po SRP [sugerowana cena detaliczna], który będzie atrakcyjny dla graczy w świetle jego zaawansowanego zestawu funkcji” – powiedział Mark Cerny, główny architekt PS4, który obecnie pracuje nad jego następcą .
Oczywiście nie spodziewałbyś się, że Sony powie coś innego, ale można odnieść wrażenie, że firma nauczyła się po wygórowanej cenie PS3 – i późniejszych zmaganiach konsoli – oraz bardziej rozsądnych kosztach i sukcesach PS4. Jest to szczególnie prawdopodobne, biorąc pod uwagę własne zmagania Microsoftu na wczesnym etapie życia Xbox One, ponieważ wyceniał system o 100 USD powyżej PS4 i był zmuszony dokonać cięć, aby rozwiązać ten problem później.
Czy PS5 będzie kompatybilne wstecz z grami PS4?
Cerny potwierdził również, że PS5 będzie wstecznie kompatybilny z grami PS4, ponieważ dwie konsole są zbudowane na podobnych wewnętrznych architekturach. Będzie to mile widziana wiadomość dla tych, którzy byli rozczarowani brakiem wstecznej zgodności PS4 z grami PS3, PS2 i PS1.
Pełna lista nie została potwierdzona pod względem gier, w które gracze mogą się spodziewać. Jednak Cerny zauważył, że 100 najpopularniejszych gier na PS4 będzie można grać na PS5 w momencie premiery i wszystkie będą działały jeszcze lepiej niż wcześniej. „Uruchamianie tytułów na PS4 i PS4 przy podwyższonych częstotliwościach również zwiększyło złożoność” – powiedziała Cerny. „Tym razem ulepszenie jest naprawdę ogromne, a niektóre gry nie mogą sobie z tym poradzić. Testy należy przeprowadzać na zasadzie tytuł po tytule. Wyniki są jednak doskonałe. Niedawno przyjrzeliśmy się 100 najlepszym tytułom na PlayStation 4 jako uszeregowane według czasu gry i spodziewamy się, że prawie wszystkie z nich będą dostępne podczas premiery na PlayStation 5. ”
Omówił także wewnętrzne podejście do zgodności wstecznej w PS5 oraz sposób, w jaki ta funkcjonalność nie zostanie usunięta podczas kolejnych iteracji konsoli, biorąc pod uwagę charakter ich podejścia do projektowania tej funkcji. „Jednym ze sposobów osiągnięcia zgodności wstecznej jest umieszczenie zestawu układów poprzedniej konsoli w nowej konsoli, tak jak to zrobiliśmy z niektórymi PlayStation 3” – powiedział. – Ale to oczywiście bardzo kosztowne. Lepszym sposobem jest włączenie dowolnego różnice w logice poprzedniej konsoli w niestandardowym układzie nowej konsoli. Oznacza to, że nawet w miarę rozwoju technologii logika i zestaw funkcji, na których polegają tytuły PlayStation 4 i PlayStation 4 Pro, są nadal dostępne w trybie kompatybilności wstecznej. strategia polega na tym, że gdy kompatybilność wsteczna jest już w konsoli, to jest. Nie jest tak, że obniżenie kosztów spowoduje usunięcie kompatybilności wstecznej, tak jak na PlayStation 3. ”
Prezes SIE Jim Ryan powiedział siostrzanej stronie GameSpot CNET, że zgodność wsteczna i krzyżowa są ważne dla PS5, aby pomóc graczom w płynnym przejściu.
„Niezależnie od tego, czy chodzi o zgodność wsteczną, czy możliwość gry międzypokoleniowej, będziemy mogli przenieść tę społeczność do nowej generacji” – powiedział. „To nie będzie binarny wybór tego, czy musisz być na PlayStation 4, czy nowej generacji, aby kontynuować przyjaźń”.
W jeszcze bardziej pożądanych wiadomościach gry PS4 będą działały nawet szybciej niż na obecnej konsoli, po części dlatego, że PS5 będzie zawierać dysk półprzewodnikowy, w przeciwieństwie do dysków twardych, z którymi dostarczane są bieżące konsole. Cerny zademonstrował ekran ładowania Spider-Man Insomniaca, który zajmuje mniej niż sekundę na zestawie rozwojowym PS5, w porównaniu z 15 sekundami na PS4 Pro.
Sony pokazało krótsze czasy ładowania podczas prezentacji inwestorskiej w maju. Możesz zobaczyć wideo poniżej, które zostało zarejestrowane przez reportera Wall Street Journal Takashi Mochizuki.
Specyfikacja PS5 i napęd dysków
Tutaj Sony zaskakująco otwarcie przedstawia nowe informacje. Firma potwierdziła, że PlayStation 5 będzie zawierać procesor AMD z procesorem opartym na Ryzen trzeciej generacji. Będzie miał osiem rdzeni siedmiometrowego mikrochipu Zen 2. Konsola będzie również obsługiwać rozgrywkę 8K, ale będzie to oczywiście zależeć od nadrabiania zaległości przez telewizory.
Grafika będzie napędzana niestandardową wersją linii Navi firmy Radeon. Ten układ graficzny będzie obsługiwał wyścigi ray, coś, co zaczyna być popularne w filmach i grach wideo. Chociaż tradycyjnie uważana jest za technikę oświetleniową, Cerny twierdzi, że ta technika może również poprawić dźwięk w grze. W rzeczywistości PS5 w pełni obsługuje dźwięk 3D.
Wspomniany dysk SSD jest również dużym szczegółem, ponieważ oznacza, że gry będą ładować się szybciej i będą w stanie obsłużyć więcej obiektów na ekranie jednocześnie niż obecne konsole napędzane dyskami twardymi. Postacie i kamery mogą poruszać się szybciej w światach gier, ponieważ środowiska mogą być ładowane znacznie szybciej niż obecnie. Doprowadzi to również do skrócenia czasu instalacji gier i poprawek.
Jako ostatni szczegół wiemy, że PS5 nie pójdzie w ślady Xbox One S All-Digital Edition, która nie zawiera napędu dyskowego. Zamiast tego PS5 będzie zawierać napęd dyskowy, więc możesz mieć pewność, że nadal będziesz mógł kupować i grać w gry fizyczne. Dyski PS5 będą miały pojemność 100 GB, a konsola będzie również obsługiwać 4K Blu-Rays.
Sony potwierdziło również, że PS5 jest w stanie obsługiwać obrazy 4K przy 120 Hz dla tych, którzy mają telewizory, które to obsługują. 120 Hz to częstotliwość odświeżania około dwukrotnie wyższa niż w przypadku standardowych telewizorów. Możesz sprawdzić pełne specyfikacje poniżej:
PlayStation 5 Specyfikacja
Komponent | Specyfikacja |
---|---|
CPU | 8x Zen 2 Cores at 3.5GHz |
GPU | 10.28 TFLOPs, 36 CUs at 2.23GHz |
GPU Architektura | Custom RDNA 2 |
Pamieć | 16GB GDDR6/256-bit |
Memory Bandwidth | 448GB/s |
Pojemność Dysku | Custom 825GB SSD |
IO Throughput | 5.5GB/s (Raw), Typical 8-9GB/s (Compressed) |
Wejście Dysku Zewnętrznego | NVMe SSD Slot |
Dysk Zewnętrzny | USB HDD Support |
Napęd Optyczny | 4K UHD Blu-ray Drive |
Kontroler PS5
Sony otworzyło się na swoją wizję kontrolera PlayStation 5, mówiąc: „Jednym z naszych celów w następnej generacji jest pogłębienie poczucia zanurzenia podczas grania w gry, a nasz nowy kontroler miał okazję ponownie wyobrazić sobie sens dotyku może dodać do tego zanurzenia.
„W tym celu wprowadzono dwie kluczowe innowacje w nowym kontrolerze PlayStation 5. Po pierwsze, wprowadzamy dotykowe sprzężenie zwrotne w celu zastąpienia technologii„ dudnienia ”dostępnej w kontrolerach od 5. generacji konsol. Dzięki dotykowym funkcjom naprawdę czujesz się szerszy zasięg sprzężenia zwrotnego, więc zderzenie ze ścianą w samochodzie wyścigowym jest czymś zupełnie innym niż zrobieniem sprzętu na boisku piłkarskim. Możesz nawet wyczuć różnorodność tekstur podczas biegania przez pola trawy lub plądrowania w błocie.
„Drugą innowacją jest coś, co nazywamy wyzwalaczami adaptacyjnymi, które zostały wbudowane w przyciski wyzwalacza (L2 / R2). Programiści mogą zaprogramować opór wyzwalaczy, abyś poczuł dotyk wyczuwalny podczas rysowania łuku i strzały lub przyspieszania – pojazd drogowy przez skalisty teren. W połączeniu z dotykowymi elementami, może to zapewnić potężne wrażenia, które lepiej symulują różne działania. Twórcy gier zaczęli otrzymywać wczesne wersje nowego kontrolera i nie możemy się doczekać, aby zobaczyć, gdzie zmierza ich wyobraźnia mając do dyspozycji te nowe funkcje ”.
7 kwietnia Sony podzieliło się dodatkowymi szczegółami, potwierdzając, że kontroler korzysta z akumulatora. Ujawnił również wygląd, który widać powyżej – ma ton i ma wbudowany mikrofon, więc nie musisz nosić zestawu słuchawkowego do czatu głosowego online. Ponadto przycisk Udostępnij z DualShock na PS4 został zastąpiony przyciskiem, który Sony nazwał teraz przyciskiem Utwórz. Szczegółowe informacje na temat tego, co oznacza ta zmiana, nie zostały udostępnione, a Sony wyjaśnił w poście na PlayStation Blog: „Dzięki Create, jesteśmy pionierami nowych sposobów tworzenia niesamowitych treści rozgrywki, którymi można się podzielić ze światem, lub po prostu cieszyć się nimi sami.”
Szef Ryan, Jim Ryan, dodał: „DualSense oznacza radykalne odejście od naszej poprzedniej oferty kontrolerów i pokazuje, jak silnie odczuwamy skok z pokoleniem dzięki PS5. Nowy kontroler, wraz z wieloma innowacyjnymi funkcjami w PS5, zmieni się w gry – kontynuując naszą misję na PlayStation, aby przekraczać granice gry, teraz iw przyszłości. Społeczności PlayStation naprawdę chcę podziękować za podzielenie się z nami tą ekscytującą podróżą, gdy zbliżamy się do premiery PS5 w Holiday 2020. Patrzymy przekazujemy więcej informacji o PS5, w tym o konstrukcji konsoli, w nadchodzących miesiącach ”.
Rozgrywka w Unreal Engine 5
13 maja w ramach Letniego Festiwalu Geoffa Keighleya firma Epic Games po raz pierwszy zaprezentowała silnik Unreal Engine 5, pokazując rozgrywkę na PS5. Ta wersja demonstracyjna nie była przeznaczona do pełnej gry, ale raczej do fragmentu tego, co PS5 może zrobić, korzystając z nowej technologii Epic Games. Zawierał niezwykle realistyczne efekty wizualne, brak wyskakujących tekstur, płynną szybkość klatek i możliwość przenoszenia zasobów z filmów bezpośrednio do gier, bez konieczności ich znacznej przeróbki. Unreal Engine 5 zasili Fortnite na PS5 do połowy 2021 roku.
Ta technologia nie będzie jednak ograniczona do PS5. Tim Sweeney, dyrektor generalny Epic Games, wyjaśnił kilka dni po wydarzeniu, że Xbox Series X będzie również obsługiwał technologię demonstracji, w tym systemy oświetlenia Lumen i geometrię nanitów.
Czy mogę używać rozszerzalnej pamięci masowej z PS5?
PS5 umożliwia użytkownikom instalowanie rozszerzalnej pamięci masowej innej firmy niż Sony, co daje możliwość zakupu gotowych części do wprowadzenia do systemu. Według raportu Digital Foundry „Dyski NVMe dla komputerów PC będą działać w PlayStation 5, [ale] jedynym problemem jest to, że technologia PC jest znacznie w tyle za PS5 [i] Sony musi je zweryfikować, aby upewnić się, że będą działać poprawnie”.
W przemówieniu Cerny’ego na temat PS5 zauważył, że Sony testuje rozszerzalne urządzenia pamięci masowej, aby upewnić się, że mogą one fizycznie zmieścić się na PS5, a także zapewnić wymaganą wydajność. Firma odradza ludziom kupowanie napędów przed ujawnieniem jej zaleceń, więc nie rzucaj jeszcze pistoletem, aby przygotować się na nadchodzącą premierę. Oczekuje się jednak, że pamięć SSD zgodna z PS5 pojawi się nieco później.
Podejście Sony różni się znacznie od Xboxa X, które będzie obsługiwać zewnętrzne urządzenia pamięci masowej, ale tylko gry Xbox One i inne nośniki. W przypadku gier na konsolę Xbox Series X będą wymagać kart zastrzeżonych.
Czy PS5 będzie obsługiwać PSVR?
Obecny PSVR rzeczywiście będzie obsługiwany przez PS5, podobnie jak kontrolery PlayStation Move. „Nie będę zagłębiał się w szczegóły naszej strategii VR”, powiedziała Cerny, „poza stwierdzeniem, że VR jest dla nas bardzo ważna i że obecny zestaw słuchawkowy PSVR jest kompatybilny z nową konsolą”. Jednak architekt systemu przestał mówić, czy kiedykolwiek pojawi się nowe urządzenie PSVR.